Lyckades krossa buren

Vi hade inte behövt vara nervösa – Saade lyckades krossa glasburen.

Vi hade inte behövt vara nervösa – Saade lyckades krossa glasburen. Foto: Scanpix

Eric Saade : "Nu går jag för Europa"


Facebook Like

Ökenvandringen är över. Efter fyra år av usla resultat är Sverige tillbaka. Eric Saade slutade som trea i schlager-EM.

– Det var länge sedan vi hade en artist som kunde käka hela Europa. Jag är absolut den artisten, sade han.

Plats 18, plats 18, plats 21 och en missad final. Den blågula schlagertrenden gick spikrakt nedåt. Nu är förbannelsen bruten. På lördagskvällen visade Eric Saade varför Sverige är känt för sin musikexport. Den populärkulturella handelsbalansen visar åter plus. Saade och hans "Popular" slutade på tredjeplats.

– Vi fick den bästa placeringen sedan Charlotte Perrelli vann på 90-talet och det är helt stört, jag är jättelycklig, säger Eric Saade direkt efter tävlingens slut.

Festa hela natten

Sångaren har hållit låg profil under månaderna mellan vinsten i Melodifestivalen och schlager-EM. Efter finalen var planen enkel.

– Jag kommer att festa hela natten. Jag ska inte ha någon röst kvar i morgon och inte på en vecka, säger han.

När hälften av rösterna var räknade hade Eric Saade en knapp ledning, men det svenska bidraget fick inte tillräckligt många tolvpoängare för att vinna. På andraplats kom italienaren Raphael Gualazzi med sin "Madness of love". Han smet förbi Sverige när den absolut sista rösten avgavs.

Några minuter efter midnatt stod det klart att Azerbajdzjan skulle plocka hem vinsten i schlager-EM 2011, men Eric Saade var helt nöjd med sin tredjeplats.

– Jag fick den absolut bästa placeringen för min fortsatta karriär och det är superviktigt. Nu slipper jag ha en one hit wonder. Nu går jag för Europa, säger han.

Blågult guld

Även om Saade inte riktigt nådde ända fram blev det blågult på första plats. Bakom Ell och Nikkis vinnande "Running scared" står svenskarna Stefan Örn och Sandra Bjurman. Stefan Örn som var på plats i Düsseldorf hade missförstått reglerna och förstod först inte hans låt hade vunnit tävlingen.

 

– Jag trodde aldrig det här, men när jag såg att det började gå bra tänkte jag att vi kanske kunde bli femma. Sedan ser jag att det är dags, det är sant, säger Stefan Örn direkt efter vinsten.

Ny schlagernation

Stefan Örn och Sandra Bjurman var även med och skrev det bidrag som Azerbajdzjan tävlade med förra året. Då slutade landet som nummer fem. Med de svenska låtskrivarnas hjälp har landet etablerat sig i schlager-EM:s toppskikt.

Mitt i segeryran passade Stefan Örn på att skänka en tanke till Eric Saade.

– Jag är tycker att det är väldigt roligt för Eric, jag är jätteglad för hans skull, men jag är ännu mer glad för att jag slår honom.

 


Källa

 


Postat av: Stella nd Tess

Hi! We're singers from Spain. We watched your comment in Molly's blog and we need some friends. Please visit our page! We hope you.

2011-05-16 @ 20:43:52
URL: http://grupmaduixa.blogspot.com/

Kommentera här nere!

Ditt namn:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (ser bara jag)

Har du en blogg?

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0