Eric Saade spänner bågen

Skräddarsydd scenshow och samarbete med en världsartist. Eric Saade spänner bågen för att slå utomlands. På onsdag släpps hans nya platta "Saade Vol. 2".

"Saade Vol. 2" låter lite hårdare än förra plattan. Det hårdare soundet var inget som direkt planerades. "Det är så när man skriver musik. Det som kommer till en kommer till en. Allting beror på ens känslor när man skriver", säger Eric Saade.LINUS HALLSENIUS LINUS HALLSENIUS

"Pop explosion" blir Eric Saades första arenaturné. "Jag vill sätta nivån lika högt som Justin Timberlake", säger han.Photo Linus Halls nius Linus Hallsénius

Saade Vol. 2

Hans platta "Saade Vol. 2" börjar säljas på onsdag. En naturlig fortsättning på "Saade Vol. 1".

– Jag har skrivit alla låtarna tillsammans med samma människor. Soundmässigt är det ganska likt, men lite hårdare, säger Eric Saade.

Han tycker att den nya plattan är hans bästa hittills. Som bekant har mycket har hänt under de senaste två åren.

– Jag har utvecklats röstmässigt och dansmässigt. Och utvecklats som låtskrivare, säger han.

Låtskriveriet ligger Kattarps stolthet varmt om hjärtat.

– Så fort jag tar ett litet break som artist kommer jag att skriva musik, även till andra. Det känns naturligt för mig.

Men ändå:

– Jag är en liveperson. Det är det bästa. Det är nummer ett.

En av nyheterna på "Saade Vol. 2" är samarbetet med den amerikanska artisten Dev, som har mynnat ut i singeln "Hotter than fire". För Eric Saade är det ett steg i rätt riktining. Hans mål är att sprida sin musik över hela världen.

– Hon är ju en av världens största upcoming artister. Därför var det som en dröm när hon sa ja till det.


Dev är en världsartist och du vill bli det. Vad är det som skiljer er?

 

– Egentligen skiljer inte så mycket. Hon kommer från ett större land. Är du artist där borta är du direkt större. Jag kommer från lilla Sverige. Vi jobbar på samma sätt egentligen.

Eric Saade känner till förutsättningarna. Han och skivbolaget har redan börjat mobilisera sig. Nyligen har han släppt en singel i Frankrike och i Polen. Nästa steg är att göra detsamma i England.

Bortsett från promotion och skivsläpp handlar allt om den egna prestationen.

– Att bli bättre och bättre på allt jag gör. Fortsätta vara mig själv och göra min grej. Det är det som folk faller för, säger Eric Saade.

Han fortsätter:

– Jag vill ju utveckla allt och göra ännu bättre låtar. Allting handlar om att bli bättre än förra gången. De flesta jag jobbar med tycker "Hotter than fire" är en världshit.

Sedan genombrottet med "Manboy" har popen delvis blandats med influenser från r'n'b och hiphop. Men någon tanke på att byta genre finns inte.

– Nej, absolut inte. Jag älskar clean pop, men tar in andra influenser för att få lite udd på det, för att hitta min egen touch. Det blir liksom mycket större egde än på mitt debutalbum.

I mars inleder Eric Saade sin arenaturné "Pop explosion" – en och en halv timme med nya och gamla låtar.

– Showen är skräddarsydd efter mig. Jag har till och med ritat scenen själv och tänker göra en stor popakt av det hela, säger han.

"Pop explosion" blir Eric Saades första arenaturné. Tanken triggar honom, men också hans nerver.

– Det här är min dröm, det största beslutet jag tagit i min karriär. Allting blir nytt med tanke på att jag aldrig gjort en arenaturné innan. Klart det skrämmer mig lite.

Då är det inte fel att börja hemmavid. Första spelningen går av stapeln i Idrottens Hus i Helsingborg.

– Jag begärde själv att premiären skulle vara där. Det ska bli väldigt roligt. Hoppas hela jävla Helsingborg kommer dit.

 

källa



Kommentera här nere!

Ditt namn:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (ser bara jag)

Har du en blogg?

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0