Senaste från Team Saade

Eric Saade ‎(swe)Kolla in detta! Saade fick en förfrågan om att skriva en krönika om Midsommar för Tunigo. Krönikor är kanske inte hans grej, och inte Midsommar heller... Så det blir vääääldigt kul att läsa!
Kolla in krönikan här!
GLAD MIDSOMMAR! /Team Saade!

Såhär skrev Eric.....

Efter att ha blivit bjuden på midsommarfest bestämmer sig för att göra lite research om den svenska högtiden.

Eric Saade

"Blomsterkrans i håret - Glöm det!"

Vill du skriva en midsommarkrönika? Var frågan jag fick… För det första: vad fan är en krönika? För det andra: midsommar? Jag är inget big fan av den högtiden… Jag sysslar med Pop.. Kan jag få skriva om pop istället? … Tydligen inte!

Hmm… Vad ska då krönikan handla om? Jo, den skall handla om midsommar förstås.
Problemet är bara att jag aldrig varit speciellt intresserad av Midsommar. För mig spelar det nämligen ingen roll om det är vardag eller helg – för jag har alltid hållit på med musik dygnet runt!
Men nu är det så att jag är bjuden på midsommarfest i morgon, så jag tänkte att jag kunde slå två flugor i en smäll och göra lite research som även blir underlaget för denna krönika…

Hur firas då en tradionell Midsommarafton? Ingen aning! Så jag ringde en van Midsommarfirare
och fick en lektion i Midsommarafton – som tydligen sägs vara “den riktiga nationaldagen”.

Jag fick då veta att Midsommar tydligen inte är någon vanlig fest där man anländer runt niotiden på kvällen, nej, här skall man vara på plats klockan tolv på dagen! Redan då ska man vara partysugen…

Traditionell klädsel är vita shorts, blommig sommarskjorta och en blomsterkrans i håret – Glöm det! tänkte jag….
I större sällskap finns det alltid en som tagit på sig ledarrollen, och har till skjortsen och den blommiga skjortan förstärkt
med en käck fiskarmössa och en färgglad snusnäsduk i halsen – den här mannen/kvinnan har höga förväntningar och planerat allt för festen.

Snart är det dags för dagens första programinslag och det är Sillunchen med färskpotatis. Det skall ätas vanlig sill,
senapssill, matchesill och därtill skall det drickas snaps och det kan vara ett välsorterat snapsbord med Skåne Akvavit,
Norrlands, Nyköpings, Absolut Vodka…… Det här fixar jag lätt! tänkte jag. Sill är inte min favorit men en och annan skall väl slinka ned. Och snapsen borde jag klara av (jag var ju i Moskva i våras och fick lära mig att dricka vodka….så en “Absolut” får det bli), så jag slipper kallas amatör!. För ibland kallas Midsommar nämligen för “amatörernas afton”. Det innebär att vare sig man tycker om det eller inte, måste man tvinga i sig en halv snaps… SHIT! Plötsligt kommer jag på att jag har ett viktigt Tv framträdande dagen efter! För mig betyder det “noll tolerans” med alkoholen! Då var man tillbaka på ruta ett… Musiken går alltid först!

Sedan skall sillunchen enligt traditionen avslutas med glass och färska jordgubbar
Så den här delen av Midsommarftonfirandet känns som om jag fixar galant !

Men sedan berättade min vän att det förmodligen skulle bli “lekar och dans kring Midsommarstången” och han gissade att den här
mannen med den käcka fiskarmössan skulle med tindrande ögon berätta att nu skulle det dansas kring Midsommarstången och lekas.
Vi börjar med “Små grodorna” …
Min första tanke:
Nej, här måste jag hitta på något, så att jag kan smita bort från detta………alla kommer att stirra på mig och förvänta sig grodhopp med hurtfrisk sång… nej, jag måste hitta på att något viktigt telefonsamtal måste klaras av.

Ja, så återgår det till lite normalt festande och allt lugnar ned sig och det är bara att avvakta nästa programpunkt – grillningen!
Enligt svensk, obegriplig sommartradition så är det tydligen mannen som skall sköta grillen.
Jobbigt, tänkte jag. Jag som knappt kan hålla ett värmeljus vid liv! Så om jag nu får den stora äran att grilla, lär det sluta med att alla äter rått kött!

Sen skall man umgås och bara ha trevligt med förhoppningsvis både nya och gamla vänner, och helst skall festen pågå
tills solen går upp… Men som sagt… Musiken först!
Låter trots “små grodorna” som en trevlig fest och det kommer säkert att sluta med att jag gungar med och sjunger till någon
Taubevals…. Jag känner ändå att midsommar är något jag borde bli bättre på, och fortsätta fira varje år! Men nästa gång kanske jag ska försöka vara ledig dagen efter… Så långt hade jag inte tänkt i år!

Glad Midsommar
önskar Eric

KÄLLA



Kommentera här nere!

Ditt namn:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (ser bara jag)

Har du en blogg?

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0